SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Sociální sítě jsou dnes velmi vhodné pro globální komunikaci a přináší také spoustu reklamních příležitostí. Jejich obliba je obrovská a kdo má internet, je registrován minimálně na jedné z takových sítí. Celosvětově nejoblíbenější je Facebook. Popišme si nejznámější sociální sítě, které se mohou pro vás stát také důležitým pracovním prostorem. Zabýváte-li se SEO, reklamními kampaněmi a linkbuildingem, vězte, že efektivita příspěvků na sociálních sítích může být mnohem větší, než v diskuzních fórech, nebo dokonce na webech. Stále více společností a subjektů, které dělají komplexní SEO, se zaměřují primárně právě na kampaně na sociálních sítích a stále více prodejců a podnikatelů si volí tuto živou formu reklamy, která navíc není drahá.
Registrace do sociálních sítí je snadná a probíhá velmi obdobně. U některých lze použít stávající, již dříve vytvořený účet, především pak FB nebo Twitter, nemusíte tedy pokaždé volit jiné přihlášení.

 

·        Facebook

Facebook je jak již jsem zmínil nejrozšířenější sociální sítí, kde jsou registrovány stamiliony lidí. Byla to první sociální síť jako taková a zažila veliký boom, uživatelé zde registrovaní stále přibývají. V České republice FB naprosto dominuje.
Možností je více než dostatek, můžete si založit jen profil s vlastním jménem, nebo rovnou stránky či skupiny, kde se připojí množství uživatelů. Vzniknou zájmové okruhy návštěvníků, přidá se také možnost sdílení příspěvků a samozřejmě nezbytné likování, tedy kladné hodnocení.

Likování

Likování nebo též lajkování je nesmírně důležitou a diskutovanou součástí sociální sítě Facebook. Čím více máte like u stránek nebo příspěvků, tím lépe, většina uživatelů se jako první dívají na množství členů skupiny a počet like pro stránky. Ne všichni však uznávají pouze like a dokonce dávají přednost skupinám a sites, kde je trafik poněkud menší. Příspěvky na FB stránkách, které mají deset tisíc like velmi rychle mizí z dohledu, zatímco takové stránečky s pár stovkami poctivých líbí se, zobrazují vaše příspěvky ještě dlouho po té, co byly publikovány a také si je stihne prohlédnout více lidí.

Výměna like a sdílení

Like na své stránky můžete získat nejen přímo od přátel, ale také pomocí výměny like. Zde se soustřeďte na nalezení příbuzných skupin a stránek a ty po té oslovte s žádosti o výměnu, nebo se rovnou zařaďte do některých z mnoha skupin a komunit, kde probíhá výměna like. Zde se vždy objevují odkazy na FB aktivity jiných uživatelů, tedy stránky, skupiny a další, kde dáváte like, ty vám jsou opláceny. Nebo naopak, sami přidáte odkaz na své stránky či skupinu a vše probíhá obdobně.
Sdílení znamená připojení určitých stránek, skupin nebo samotných příspěvků na svou nástěnku, do profilu timeline, na stránky či ve skupině, záleží jen na vás, jak si zvolíte. Sdílení zvyšuje popularitu vašich Facebookových aktivit a podobně jako like je jakousi vizitkou schopnosti zaujmout co nejvíce návštěvníků.

FB je výborný pracovní prostor

Pracujete-li z domu a využíváte Facebook k pracovní komunikaci, nebojte se připojit k tematickým skupinám, kde lze přidávat viditelné příspěvky i s odkazem, nebo navštivte stránky, kde bude váš příspěvek zařazen mezi příspěvky ostatních uživatelů. Založte si vlastní stránky a skupiny, kde budou hodnotné příspěvky, nejlépe na určitá společná témata a sem pak můžete jako admin umístit čas od času také nějaký ten odkaz, který se stává bezplatnou formou reklamy. Odkazy bývají tolerovány, pokud jsou související a pokud se nejedná o do očí bijící propagaci. Je určitě lepší přispívat do mnoha skupin, než do několika vybraných. Mohlo by se stát, že budou vaše příspěvky mazány. Čím méně příspěvků s odkazem na určitých FB stránkách, tím lépe.

Placená reklama na Facebooku

Placené reklamní kampaně na Facebooku jsou již hodně zavedenou formou propagace a nesporně mají svůj efekt. Pokud jsou ovšem správně cílené a jejich správa je na dobré úrovni. Takovouto reklamu si pomocí nastavení přímo v uživatelském rozhraní FB může zvolit v podstatě každý, nejen větší společnosti, není drahá a je účinná. Pokud však nechcete oslovit doslova masy, postačí trocha vaší šikovnosti a volba správných spřátelených skupin a můžete mít menší reklamní kampaň zcela zdarma.

 

·        Google +

Google plus je sociální síť, kde si rovněž můžete vytvořit svůj vlastní profil a v rámci tohoto profilu libovolný počet stránek. Tento prostor v našich podmínkách využívají především podnikatelé, kteří zde zakládají firemní prezentace a ty pak díky kladným hodnocením podstatně zvyšují renomé webu právě u vyhledávače Google.

Místo like plus

Místo like zde obdržíte jako kladné hodnocení znaménko plus. Každé plus pak přispěje ke zvýšení vaší pozice ve vyhledávači Google a je samozřejmě opět vizitkou, jak se líbí daný příspěvek, fotka, nebo rovnou stránky společnosti, případně soukromý profil.
Sociální síť Google + je také výborným prostorem pro umisťování příspěvků v rámci linkbuildingu a SEO. Dávejte plusy ostatním uživatelům, které jste si připojili do okruhu zájmů a získávejte od nich na oplátku.
Podstatné je získat co nejvíce přátel a těch, kteří vás sledují, ale to platí obecně o všech sociálních sítích.

 

·        Twitter

Další sociální sítí je Twitter. Twitter je trochu odlišný od FB a Google + v tom, že zde nelze vytvořit vlastní stránky, pouze profil, nebo více profilů. Opět si najdete své okruhy přátel, se kterými budete sdílet krátké příspěvky, takzvané tweety. Každý tweet, který se vám bude líbit lze retweetnout. Retweety tady mají podobnou funkci jako like či pluska. Přidat si můžete nejen osoby, ale také stránky a komunity, jejichž příspěvky by vás mohly zajímat, ty se vám pak budou zobrazovat na timeline.
I Twitter bývá častou nebo dokonce nezbytnou součástí SEO kampaní, i když se mu zdaleka nepřikládá takový význam, jako u výše popsaných sociálních sítí.

 

·        Myspace

Myspace, znamená můj prostor, v tomto případě získáte prostor pro komunikaci s mnoha přáteli, nebo těmi, kteří mají společné zájmy. Myspace, to je především hudba a film, obrázky, ale také prezentace vlastních výrobků a projektů. Opět můžete kladně hodnotit pomocí sdílení, přidávat si nové přátele do okruhů a sami vyvinout takové aktivity, abyste zaujali co nejvíce návštěvníků.

Portfolio

Nezbytnou součástí sociální sítě Myspace je portfolio, kde si uživatelé vkládají fotky, videa a hudbu, která je zajímá a slouží jako jakési představení ostatním. Nejedná se o profil, zde si upravíte fotku a pozadí poněkud jinak.

Mediální možnosti

Velkým plusem Myspace je možnost přehrávání muziky, zatímco pracujete. Ve spodní části stránek se nachází playlist posledních skladeb, které jste si stáhli nebo pustili a ty si můžete libovolně přehrávat. Mediální soubory lze přidávat také do příspěvků.

 

·        Pinterest

Komunikační síť Pinterest není v našich luzích a hájích tolik známá, ale i zde přibývá uživatelů a také těch českých. Je to další prostor, kde se můžete ostatním prezentovat, své příspěvky přidáváte na jakousi nástěnku a jsou to buďto boardy, nebo piny. Pomocí kategorií si snadno najdete přátele, kteří by vás mohli následovat a vaše příspěvky získají na větší váze.
Každý board nebo pin na hlavní nástěnce je možno pinovat, čímž mu dáváte v podstatě like, a zároveň ho sdílíte na své osobní nástěnce.

 

 

Dynamika sociálních sítí

Pinterest je možná sociální sítí budoucnosti, ale takto bychom mohli mluvit o sociálních sítích obecně. Ty tak trošku vytlačují význam klasických diskuzních fór, blogů a dokonce i kvalitních stránek a stávají se cílovým prostorem pro reklamu. Jejich trafik je ovšem obrovský, což se může na druhou stranu jevit jako nevýhoda oproti trvalejším odkazům a příspěvkům ve formě článků na webech. 

Kampaně na sociálních sítích jsou živé a dynamické, je proto nutné aktualizovat své příspěvky a sledovat jejich umístění. Naučte se oslovit správné skupiny, připojte se k příbuzným stránkám, lajkujte, plusujte, pinujte, přidávejte do okruhů. Většina výše zmiňovaných sociálních sítí jsou propojitelné a kompatibilní, což přináší ještě větší možnosti a zpětnou vazbu.

 

Další sociální sítě

·         Linkedin

·         Flickr

·         Badoo

·         Xing

·         Fotolia

České:

·         Lidé.cz

·         Spolužáci.cz

·         Štěstí

·         Líbímseti.cz