Jak psát články

Webnode
Jako jediná opravdu fungující forma přivýdělku, kterou jsem vyzkoušel, se ukázalo psaní článků. Zde dostanete zaplacené skutečné peníze, na které nemusíte čekat rok a déle. Po čase se z této činnosti může stát regulérní práce. Od jednodušších PR článků můžete postoupit na vyšší level a psát pro různé magazíny, informační portály a časopisy. Jestliže u sebe shledáváte určitý talent a jak se říká střevo, proč to nezkusit? Zde je pár tipů a informací jak začít a jak psát. Nejvíce se zaměřuji právě na jednodušší PR články, ze kterých ale můžete výborně vycházet, pokud hovoříme o základní struktuře. Pro demonstraci vždy poslouží ukázky článků.
 
PR články jsou jednou z forem a prostředků využívaných při SEO, což je zkratka pro optimalizaci stránek pro vyhledávače. Využívají se k tomu, aby si co nejvíce potenciálních zákazníků, nebo uživatelů našlo cestu na web toho, jenž si tyto  PR články  objednal. Velmi důležitá jsou klíčová slova, která jsou v těchto textech použita, ta totiž odkazují právě na požadovanou stránku. Články jsou publikovány na různé PR weby, miniweby a další stránky, které slouží jako rozcestníky při vyhledávání a jsou také registrovány pro co nejvíce vyhledávačů, což opět zvýší návštěvnost. Další možností je publikování článků na kvalitnější zpravodajské portály. Krátké texty se také umisťují rovnou do vyhledávačů, nebo do diskuzních for, jako součást linkbuildingu.

Od napsání, až po správné umístění článku je docela velký kus cesty, a tímto se zabývají specializované firmy, které často hledají externí spolupracovníky, kteří tyto články píšou a dostávají za to regulérně zaplaceno. O publikaci takového článku se pak může starat někdo jiný. Hodnocení je dosti rozdílné u různých firem, a také pravidla psaní PR článků nebývají rozhodně stejná. Někde vám zaplatí i 100 korun za tisíc znaků, jinde dostanete korun 10. V současnosti se odměna za jednu normostranu, tedy 1800 znaků pohybuje okolo 50 korun nejčastěji. Zde opět dosti záleží na koho narazíte. Je možné pracovat na smlouvu v kanceláři, nebo doma na částečný úvazek, dokonce můžete pracovat zcela dle vlastního času, a jen si tak přivydělávat. PR články můžete psát kdekoliv, třeba i na cestách vlakem, či autobusem.

 
PR články jsou tedy příležitostí také pro ty, kdo hledají práci. Přitom to není zase tak složité, jedná se v první řadě o psaní poměrně jednoduchých textů, které pak dostanete zaplaceny. Záleží jen na Vás, kolik toho zvládnete a samozřejmě také na tom, pro koho pracujete, a jak Vás platí. Zpočátku rozhodně nečekejte závratné ohodnocení, ovšem jako jinde, i zde je možný určitý kariérní postup a pokud budete snaživí, tak se můžete opravdu vypracovat a takovouto prací se živit.

Copywriter by měl mít napsaný klasický SEO článek o obsahu 1800 znaků, tedy jedna normostrana, asi za 15-30 minut, chce-li si vydělat. U sdělnějších a kvalitnějších článků pro weby to trvá trošku déle, je potřeba hledat informace, ne jen psát obecně z hlavy. 

Struktura článků

Struktura, nebo také osnova každého článku je v podstatě nutností, nejen, že činí článek přehlednější, ale také poslouží pro lepší orientaci Vám, copywriterovi. Není proto vůbec od věci do předu promyslet jednotlivé odstavce a k nim náležité nadpisy. Někdy ale píšete tak nějak z patra, plynule a jaksi to nejde. V takovém případě si článek zpětně projděte, pročtěte, upravte a dejte mu správnou strukturu. Obecně platí alespoň tato základní osnova, kterou koneckonců budete možná znát ještě ze školy z hodin slohu.
  • Úvod- někdy také perex
  • Stať- Samotný text
  • Závěr, poučení, vyústění
Ideální počet odstavců se doporučuje 3-5, každý si zaslouží kvalitní a vše vypovídající nadpis. Jinak řečeno, článek by měl být rozčleněn tak, aby zaujal a byl naprosto přehledný. K větší členitosti pomohou také odrážky.

Nadpisy jsou důležité

Hned na první pohled upoutá každého čtenáře nadpis článku. Proto je nesmíreně důležité, aby byl poutavý, originální, doslova do očí bijící, ale zase ne obtěžující. Může být i trochu pobuřující, ale ne zas tak moc, aby děsil. Svou důležitost mají nadpisy všech řádů, tedy od základního H1 až po některé menší formáty. Pestrost formátů nadpisů se pozitivně projeví při práci robotů vyhledávačů. To platí také pro samotný text, když využijete například tučné zvýraznění, především klíčových slov, bude znovu lepší šance na zlepšní pozic ve vyhledávačích.

Klíčová slova

Klíčová slova jsou opravdu klíčová a platí to nejen u jednodušších a obecných PR článků. Jejich použití je podstatné také u jiných textů, tedy odborných, informativních i zábavně naučných. Vždy zdůrazňují význam obsahu, produktu, služby či jiné hodnoty a není vůbec od věci je také zdůraznit. Používá se k tomu tučné označení. Často je na nich umístěný také odkaz na propagované stránky. Klíčové slovo by se mělo v článku vyskytovat rovnoměrně, to znamená na začátku, nejlépe hned v první větě, uprostřed a také v posledním odstavci. Nemusí se jednat jen o jediné slovo, ale může jich být mnohem více. Není však ideální užít v textu až příliš klíčových slov nebo některé samotné zvolit vícekrát než cca třikrát. Tvar klíčového slova je dobré měnit, skloňovat ho, používat množné číslo.

 

Ukázka PR článku:
 

Velké interiérové kouzlení se samolepkami na zeď

Sem tam je potřeba trošku pozměnit prostředí interiéru. Někdo to řeší například novou sedačkou, novým kobercem, někdo celkovou rekonstrukcí, jiní zase malují. Záleží čistě na situaci a potřebách. Chcete-li zkusit něco nového a moderního, dekoraci, za kterou ušetříte peníze, ale také se vyhnete nervovému vypětí při úklidu, budou ideální volbou samolepky na zeď.

Změna atmosféry rychlostí světla

Výhodou je, že si samolepky na zeď můžete pořídit v každém lepším papírnictví, nebo ve specializovaných obchodech na internetu a jejich škála je skoro nevyčerpatelná. A že se tedy můžete těšit na opravdu rozmanité barvy a motivy, vhodné v podstatě do každé místnosti domu!

Od klasických motivů v podobě stromů a rostlin, až po auta a motorky, mapy světa a jiné samolepky s cestovatelskou tématikou, zvířátka, geometrické útvary, popřípadě známe citáty či dokonce vlastní text. Samozřejmě není zapomenuto ani na ty nejmenší, které pobaví dětské samolepky na zeď.

Fotoobrazy z dovolené

Fotky z dovolené jsou častokrát ztraceny v zapomnění v počítači a prohlížíte si je maximálně, když na ně náhodou narazíte. Pokud máte ovšem pár zajímavých obrázků, které jsou důkazem nezapomenutelných zážitků, proč si je nezvěčnit například jako fotoobrazy do pokoje? Kromě toho, že vám budou tyto okamžiky připomínat, navíc udělají vašemu domovu nemalou parádu. Stejně tak tomu je i v případě fototapety, která je ovšem rozměrově o dost větší než fotoobraz.

Buďte si vlastním designérem

Interiérové designérství zažívá v posledních několika letech obrovský boom. Designérem vlastního domu se můžete bez problémů stát i vy a nemusíte mít na to žádné opravňující papíry. Například vám s kouzlením s vaším útulným domovem můžou pomoci tapety na zeď, které dokážou proměnit ducha místnosti. Stačí si jen vybrat tu správnou buď v kamenném specializovaném obchodě, nebo na internetu, kde najdete takové oblíbené kategorie jako:

  • Zvířátka
  • Přírodní motivy
  • Cestování a dovolená
  • Auta, motorky
  • Krásné ženy
  • Umělecké a 3D motivy

 

 

V článku jsou použita klíčová slova samolepky na zeď, fotoobrazy do pokoje, tapety na zeď a dětské samolepky na zeď. 

Existují přirozeně i jiné varianty článků, záleží vždy na dané firmě a na jejich SEO strategii, případně si můžete zvolit sami nejen obsah, ale také formu. 

 

Další ukázky různých článků najdete na těchto stránkách:

http://www.ukaz-clanek.cz/

http://www.mode-rator.cz/

http://hryinfo3.webnode.cz/

http://www.fajnovadomacnost.cz/

https://dodoclanky.wordpress.com/

 

A také přímo na tomto webu v sekci Články

 

Jak se dostat k psaní PR článků?

Uvedené možnosti jsou v souladu s mými zkušenostmi. Nejprve jsem oslovil asi 80 SEO firem, prostřednictvím kontaktů na jejich stránkách, zda nehledají náhodou pisatele článků. Následně jsem obdržel v průběhu cca týdne kolem 8 odpovědí, ze kterých se časem vykrystalizovaly asi tři spolupráce, které fungují dodnes. Nyní již takto neoslovuji, spíše sleduji Webtrh, kde jsou nabídky a poptávky nejrůznějších prací z oblasti PC, reklamy, tvorby webových stránek a dalších. 
  • Oslovte co nejvíce SEO firem a firem, které se zabývají copywritingem

  • Zaregistrujte se na Webtrhu a podobných stránkách a sledujte poptávku pro psaní článků

  • Pečlivě sledujte inzerci práce a odpovídejte na co nejvíce zajímavých inzerátů

  • Sami inzerujte v co nejvíce inzertních serverech

  • Ptejte se známých, ptejte se v diskuzích, studujte pečlivě weby o práci doma

  • Oslovte přímo firmu v okolí, kterou neznáte jen z internetu

  • Využijte sociálních sítí a ptejte se známých nebo jejich známých, jak se dostat k psaní textů

  • Založte si vlastní stránky a síť PR webů pro publikování článků a oslovujte přímo zákazníky, rozjeďte živnost

 

Výhody psaní PR článků

  1. Velmi dobrá forma přivýdělku pro ty, kdo umí dobře a rychle psát na klávesnici a dokážou psát v podstatě o čemkoliv
  2. Práce z pohodlí domova
  3. Možnost rozvoje a získávání nových znalostí
  4. Peníze snadno a rychle přímo na účet
  5. Práce na dohodu
  6. Svobodná pracovní doba
  7. Možnost pracovat kdekoliv, stačí jen notebook, nebo pc

 

Nevýhody psaní PR článků

  1. Někdy špatné ohodnocení napsaných článků
  2. Občas nejistota ohledně smluv na dálku

 

WordPress   

Publikování a umisťování PR článků

Po napsání a následném přidání odkazů, případně dalších úpravách článku, dojde k jeho umístění, zpravidla na miniweby, nebo na takzvané PR weby. Většina SEO společností má své vlastní miniweby, na které se publikuje, tyto minisites ovšem nejsou právě kvalitně hodnoceny googlem a seznamem a jde u nich o masivnost a množství, více než o kvalitu. Pak jsou zde ovšem ještě PR weby, kde se stačí zaregistrovat a již můžete publikovat. Dole je seznam PR webů, které využívám, a jejichž page rank je alespoň nějaký. Věřte, že takovýchto PR webů u nás moc není. Google se obecně nestaví příliš pozitivně k takovýmto článkům, takže tomu odpovídá i rank, ten je většinou nulový, a také proto jistě oceníte můj seznam solidních PR webů

Publikace na těchto webech probíhá poměrně jednoduše a je zdarma, napsaný článek stačí zkopírovat do administrace  WordPress  , což je mimochodem pro publikování asi nejpoužívanější systém na českém internetu, poté zadáte nadpis, nějaké metainformace, jako jsou klíčová slova, tagy, popisek, titulek a některé další méně využívané rubriky. Důležité je zvolit vhodnou kategorii. Po té se můžete mrknout na náhled a pak již jen dáte publikovat, nebo zaslat. U většiny PR webů čekáte na schválení, ovšem existují i takové, kde je možné publikovat okamžitě. 

 

Pravidla pro publikování

Jsou určitá pravidla, kterými je nutno se při publikování řídit. Tyto jsou zveřejněny na webech a můžete si je pro jistotu vždy přečíst, my si je zde shrneme, je to většinou obdobné. Takže zpravidla je třeba minimálně 500 znaků, spíše celá normostrana, tedy 1800 znaků. Nepište vulgárnosti a dodržujte přiměřený počet klíčových slov. Odkazy jsou povoleny u většiny těchto stránek 3, ale může to být vyjímečně i více. Není povoleno umisťovat stejné a neoriginální články, případně stále se opakující odkazy, na jednu a tutéž stránku. Text by také měl být napsán bez gramatických chyb. Tohle je opravdu obecně, pravidla se liší na jednotlivých PR webech.

 

Takto vypadá přihlašovací formulář WordPress

 

 

Ukázka administračního prostředí ve WP, pro publikování článků

 

Další typy článků a textů na internetu

Dosud jsme hovořili pouze o tzv. PR článcích, tedy takových textech, které jsou určeny pro zvýšení možnosti indexového umísťování do vyhledávačů, především pak Google a Seznam, nemající ale až takovou pozornost čtenářů. Umístěny jsou často na miniwebech s malou návštěvností, případně na PR webech, které jsou primárně určeny právě pro tyto typy článků. PR články jsou obecně poněkud jednodušší a jsou součástí SEO strategií, které jsou mnohdy spojeny také s linkbuildingem, o kterém zde hovoříme v jiných kapitolách. Podstatné je, aby bylo takovýchto textů s odkazy a klíčovými slovy co nejvíce, tím se zvyšuje možnost navštívení odkazovaných stránek. Obsahově nebývají vždy až tolik bohaté, jde především o bezchybnost a originalitu. Je to dáno nižším ohodnocením. Ani to ovšem nebrání copywriterovi v kreativitě a psaní velmi kvalitních textů.

Psát můžete samozřejmě i mnohem zajímavější a čtenější články, které již se dostanou i k velkému počtu čtenářů, ovšem tady je to opravdu o kontaktech, trochu štěstí a samozřejmě o schopnostech. PR články může psát v podstatě každý, kdo umí ťukat do klávesnice a nemá špatnou češtinu, kvalitnější texty kupříkladu do magazínů a odborných stránek, už musí mít určitou úroveň a nejsou pro každého. Pro napsání musíte mít buďto vlastní kvalitní informace, nebo si je získat studiem z různých zdrojů, je třeba znát stylistiku, osnovu textu a psát tak, aby článek opravdu zaujal. 

 

Texty pro tématické weby a miniweby

Texty pro miniweby a stránky, které jsou většinou podpůrné, již vyžadují větší kvalitu. Často jde o popis nejrůzjnějších produktů, ovšem poněkud poutavější formou. Formátování textu je v tomto případě také propracovanější. Pokud se Vám poštěstí sehnat takovýto přivýdělek, již nepostačí jen to co máte v hlavě, ale musíte získávat podstatně více poznatků, které jsou často i technického charakteru. Je zde tedy nutná již jistá práce s informacemi. Texty pro miniweby a tématické weby jsou většinou lépe ohodnoceny než PR články, ale není to zdaleka pravidlem.

 

Redaktorské články

Pro psaní skutečně přínosných, takzvaně investigativních článků již potřebujete nejen kvalifikaci, ale i talent. Vydavatel, nebo majitel stránek většího významu platí nikoliv za množství, ale za kvalitu. Vysoká škola novinařiny sice není podmínkou, můžete se prosadit i díky píli a schopnostem, ale většinou je vyžadováno ukončené řádné vysokoškolské studium. Vystudovaní novináři mají pak možnost pracovat v klasických tištěných médiích, nebo v médiích internetových. Pokud si dostatečně věříte, máte možnost oslovit i některá opravdu renomovaná média na internetu a poslat jim ukázku své práce. Třeba si právě Vás vyberou, kdo ví..Redaktorské články lze psát zpočátku jen amatérsky, kdy se domluvíte s majitelem stránek na dobrovolných příspěvcích. Jestliže budou vaše příspěvky přínosné a zajímavé, může vám být nabídnuta mnohem lukrativnější spolupráce a odměny za články.

 

Ukázky kvalitnějších článků:

http://antipoli.webnode.cz/news/ctihodne-hamizne-osoby/

http://liberecreality.eu/moderni-koupelny/

http://hryinfo3.webnode.cz/news/zlata-horecka-jmenem-minecraft/

 

Popisky internetových e-shopů

Další velmi dobrou možností jsou popisky elektronických obchodů. Zde hovoříme především o popisech kategorií, produktů, přípdně celých stránek. Tyto texty jsou kratší, u produktů většinou kolem 300 znaků, u popisků kategorií pak mohou být delší, ale ne zase moc, optimální je asi půl normostrany nebo méně. U popisků je podstatné, aby byly napsány výstižně, bez zbytečných kudrlinek, ovšem vždy originálně a bez gramatických chyb. Primárním cílem je, aby prodávaly. V textu je znovu kladen důraz na klíčová slova, ta by měla být různými obměnami názvu produktu. Zde je ukázka kratší verze popisku náhodného produktu:
 
Pánské bambusové ponožky
Pánské bambusové ponožky, které najdete v této kategorii, nevyžadují žádnou péči, ba naopak skvěle se postarají o vaši zdravou chůzi. Díky přírodnímu materiálu bambusu jsou neobyčejně pohodlné při nošení. Využijte bambusové ponožky také při sportu, výborně totiž sají pot a jsou natolik vzdušné, že vaše noha nebude nikdy vlhká.